Persoonlijk & professioneel BTW Advies ‌‌ Inloggen klanten

 

De fiscus is geen gewone debiteur!

 

De fiscus is geen gewone debiteur!

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt bij een klant. De Belastingdienst die traag is met het afhandelen van een teruggaveverzoek of het afronden van procedures. Een vaak gehoorde klacht daarbij is dat je als belastingplichtige wel altijd aan een betalingstermijn bent gebonden, en dus een boete kunt verwachten als je te laat betaalt, terwijl de fiscus nog maanden op jouw teruggaveverzoek zit te broeden. We verzuchtten dan dat dit nu eenmaal zo uit de wet voortvloeit, knikken begripvol naar de klant en vertellen hem dat er in bepaalde situaties drukmiddelen zijn zoals het claimen van een dwangsom. Vaak tempert dat de gemoederen voldoende en kan er mopperend gewacht worden tot de teruggave dan toch naar tevredenheid wordt afgehandeld. Maar soms zijn er belastingplichtigen die niet wensen te wachten en het heft in eigen hand menen te moeten nemen.

In een zaak voor het Gerechtshof Arnhem/Leeuwarden (8 mei 2018, zaaknr 17/00102, ECLI:NL:GHARL:2018:4167), werd een ondernemer wel erg moedeloos van de vertragingen bij de Belastingdienst. Over het tijdvak september 2013 had hij op aangifte € 1.525 teruggevraagd. Twee jaar later had hij dit bedrag nog altijd niet terug gekregen. De feiten (de uitspraak van de Rechtbank Gelderland waartegen het hoger beroep was ingesteld is helaas niet gepubliceerd) vermelden niet waarom de teruggave nog niet was verleend. Was er discussie over de juistheid van het verzoek? Was er een administratieve reden? Was er al een beschikking verleend of niet? Wat daar ook van zij, de ondernemer was van mening dat hij na twee jaar toch wel eens recht had op het geld.

Over het tijdvak oktober 2015 geeft de ondernemer op zijn aangifte omzetbelasting een bedrag van € 1.924 aan. Hij betaalt echter maar € 21. Het verschil heeft hij in een brief aan de fiscus verklaard. Naast de teruggave over september 2013, heeft hij ook recht op (althans meent hij recht te hebben op) te weinig betaald griffiegeld uit een eerdere (andere fiscale) beroepsprocedure, rente over de teruggave, kosten van aanmaning, kosten wegens te laat betalen en een post die verwijst naar een brief waarvan de feiten de inhoud niet verklaren. Kortom, de ondernemer stelt zich jegens de fiscus op als een crediteur die zijn debiteur heeft gemaand te betalen en uiteindelijk stelt dat een schuld die hij zelf aan die debiteur heeft kan worden verrekend met zijn vordering. In zijn brief stelt hij dan ook dat – gelet op het feit dat de Belastingdienst zelf ook schulden en vorderingen pleegt te verrekenen – de vrijheid neemt om de verrekening op deze wijze plaats te laten vinden en dat hij meent dat de brief kan worden gezien als de betaling (naast de € 21 die wel gestort was uiteraard).

De inspecteur gaat hier – zoals te verwachten valt – niet in mee en legt een naheffingsaanslag op met een verzuimboete. Blijkbaar heeft de ontvanger de brief nog als een verzoek om verrekening aangemerkt en dat verzoek afgewezen. Omdat de rechtbank zich onbevoegd heeft verklaard om over de beslissing van de ontvanger te oordelen, is in hoger beroep alleen de verzuimboete nog aan de orde. Nogmaals, de feiten blijken niet uit de gepubliceerde stukken, maar vermoedelijk staan de vorderingen van de ondernemer niet vast. Dat ligt voor de hand voor de geclaimde schadevergoedingen (te late betaling, rente), maar ook voor de teruggave omzetbelasting over september 2013. Immers, als die al bij beschikking was afgegeven, wordt doorgaans zeer snel uitbetaald, en zelfs als dat niet zo is, zal de rentecomponent op de beschikking zijn meegenomen, dus zou een claim daarvoor niet voor de hand liggen. Het hoger beroep tegen de verzuimboete wordt nu door het gerechtshof afgewezen. De ondernemer stelt nog dat zijn brief als een verzoek om uitstel van betaling moet worden beschouwd, maar daarin gaat het gerechtshof niet mee. De ondernemer heeft uit eigen beweging de verrekening gedaan en had moeten weten dat dit niet volgens de regels is. De verzuimboete is dus terecht opgelegd.

Moraal van deze zaak; behandel de Belastingdienst niet als een normale debiteur. Zeker voor wat betreft de omzetbelasting is een ondernemer in feite een (onbezoldigd) ontvanger voor de Belastingdienst. Bedragen niet betalen, te laat betalen of uit eigen beweging verrekenen zijn feiten die nagenoeg altijd zullen leiden tot boetes!

Rick Franke

Dit artikel is gepubliceerd in BTWUpdate 2018, nr. 5. Rick Franke maakt sinds de start van dit periodiek (begin 2015) deel uit van de vaste schrijversstaf. 

BTW - een ingewikkelde belasting?


Voor veel mensen is de BTW één van de lastigste belastingen.
Franke BTW Specialisten helpt u de BTW problematiek in uw organisatie te begrijpen en in hanteerbare en controleerbare processen onder te brengen. Via advies, onderzoek, training, hulp bij implementatietrajecten en/of andere vormen van ondersteuning helpt Franke BTW Specialisten u uw BTW organisatie te optimaliseren!

Contact

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  +31 (0) 2 28 75 39 73
  +31 (0) 6 46 08 18 76
Nijenburg 21, 1613 LB Grootebroek